اطلاعات عمومی

سلفون متالایز چیست؟

سلفون متالایز چیست؟

آلومینیوم بسته بندی یا فویل آلومینیومی از دیرباز یک ماده رایج مورد استفاده در صنایع غذایی و همچنین در سایر بخش ها مانند ساخت و ساز و حمل و نقل بوده است. با این حال، چند سال پیش یک رقیب اصلی به نام  سلفون متالایز برای آن ظهور کرد.

امروز قصد داریم مزایا و معایب سلفون متالایز را به تفصیل بیان کنیم و کاربردهای اصلی آن را در صنایع غذایی ارائه کنیم.

ویژگی اصلی هر دو ماده عدم نفوذپذیری بالای آنها است، اما اجازه دهید تمام ویژگی های آنها را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

فویل آلومینیومی

فویل آلومینیومی یک ورق بسیار نازک و انعطاف پذیر است که به طور سنتی برای پوشاندن اشیا استفاده می شده است. با این حال، فویل به راحتی آسیب می بیند، بنابراین استفاده از آن در ترکیب با مواد دیگری مانند پلاستیک، خواص آن را بهبود بخشیده و عملکرد آن را افزایش داده است.

 ویژگی های فویل آلومینیومی

محافظت در برابر اکسیژن و نور برای مدت طولانی.

جنس بسیار سبک.

نفوذناپذیر: ضد آب و ضد چربی است.

سختی: شکستن آن سخت است.

مقاوم در برابر آتش.

به راحتی بازیافت می شود.

آسان برای استفاده.

آسان برای چاپ.

سلفون متالایز

سلفون متالایز

سلفون متالایز با فویل آلومینیومی متفاوت است زیرا سلفون متالایز یک سلفون پلاستیکی است که روی سطح آن فقط با آلومینیوم اسپری می شود و جزء اصلی آن نیست. این باعث عدم نفوذپذیری خوب این محصول می شود و آن را به یک جایگزین مقرون به صرفه برای فویل آلومینیومی تبدیل می کند.

ویژگی سلفون متالایز

  • جذابیت بصری و ظاهر زیبا؛ سلفون متالایز دارای درخشندگی فلزی خاصی است که آن را بسیار جذاب می کند.
  • مقاومت در برابر رطوبت؛این یک ویژگی اصلی برای انواع سلفون هاست و سلفون متالایز نیز از این قاعده مثتثنی نیست.
  • انعطاف پذیری؛سلفون های متالایز از قابلیت انعطاف پذیری قابل قبولی برخوردار هستند.
  • وزن کم؛بعلت چگالی کم این سلفون نسبت به فویل های آلومینیومی وزن مجصول بسیار کم تر خواهد بود.

مزایای سلفون متالایز نسبت به فویل آلومینیومی

مزایای سلفون متالایز نسبت به فویل آلومینیومی

  1. شکی وجود ندارد که سلفون متالایز مقاومت بیشتری در برابر سوراخ شدن نسبت به فویل ارائه می دهد. از زمانی که محصول تولید، بسته بندی و حمل می شود، دفعات زیادی خم می شود که این موضوع باعث ایجاد سوراخ در فویل می شود. اگرچه محصول دست نخورده باقی می ماند، ولی بهرحال ممکن است فویل تحت تاثیر تکان شدید قرار گیرد که سوراخ های میکروسکوپی ایجاد می کند. سلفون متالایز شده می‌توانند با مقاومت در برابر این سوراخ‌ها و حفظ خواص بازدارندگی بالای خود، ماندگاری را نسبت به فویل بهبود بخشند.
  1. فویل دارای ویژگی های مرده ای است که چین و چروک ها را دائمی می کند. بسته‌ای که از طریق کانال‌های مختلف برای رسیدن به قفسه فروشگاه طی می کند، می‌تواند تا زمانی که در مقابل مشتری قرار می‌گیرد، فرسوده به نظر برسد. ولی فیلم‌های سلفون متالایزحتی بدون بسته بندی محافظ در برابر اچین خوردگی مقاومت می‌کنند و با ظاهری تازه و اصلی و گرافیک دست نخورده وارد قفسه فروشگاه می‌شوند.
  1. سلفون متالیز در مقایسه با فویل می تواند با سرعت سریعتر تولید شود. معمولاً در گیج‌های نازک‌تر از فویل‌های بسته‌بندی گیج تولید می‌شود، فیلم‌های متالایز را می‌توان در دماهای پایین‌تر آب بندی کرد و باعث افزایش سرعت خط تولید محصول می‌شود.
  1. عملکرد بسته بندی با سلفون متالایز به طور کلی به دلیل تفاوت در ویژگی های سطح نسبت به فویل برتر است. فویل هنگامی که در معرض رطوبت در جو قرار می گیرد، هیدروکسید آلومینیوم ایجاد می کند و بنابراین هنگام استفاده برای بسته بندی سطوح آن صاف نیست و این موضوع باعث چسبندگی ضعیف در لایه های فویل می شود. بهبود عملکرد مهر و موم و بسته بندی با سلفون متالایز باعث صرفه جویی در هزینه نیز می شود.

مزایای متالایز کردن سلفون

مزایای متالایز کردن سلفون

پلاستیک را می توان هم برای اهداف زیبایی و هم برای اهداف مکانیکی متالیز کرد. متالیزاسیون پلاستیک با خلاء مزایای متعددی دارد. وقتی فلزی می‌شود، پلاستیک ظاهری براق و بازتابنده به همراه ویژگی‌های کاربردی مانند مقاومت در برابر سایش و هدایت الکتریکی به خود می‌گیرد. پلاستیک با روکش فلزی در کاربردهای مشابه قطعات فلزی استفاده می شود. وزن کمتر، مقاومت بالاتر در برابر خوردگی، سطوح هدایت قابل کنترل و هزینه ساخت کمتری دارد.

 چندین روش متداول برای متالیزاسیون پلاستیک وجود دارد که دو روش آن عبارتند از پاشش قوس و شعله و متالیزاسیون خلاء.

روش های تولید سلفون متالایز

نکته مهم دیگری که باید در مورد فلزی کردن پلاستیک بدانید نحوه انجام آن است. بیایید به برخی از رایج ترین روش ها و فرآیندهای مورد استفاده برای فلز کردن پلاستیک نگاهی بیندازیم.

پاشش قوس و شعله

در شعله پاشي پايه از دستگاه دستي براي پاشيدن يك لايه پوشش فلزي روي زيرلايه استفاده مي شود. یک پودر فلزی توسط یک شعله احتراق اکسیژن و گازی گرم و ذوب می شود. مخلوط تسریع شده و به صورت اسپری آزاد می شود که جزء پلاستیکی را می پوشاند. این روش متالیزاسیون دارای نرخ رسوب گذاری بالا و پوشش های ضخیم و بادوام است، اما تمایل به ایجاد نتایج متخلخل و خشن دارد. پاشش شعله را می توان برای اعمال پوشش های متالایزه در یک منطقه خاص استفاده کرد که هنگام کار با قطعات پیچیده یا شکل غیر معمول مفید است. پاشش قوس، در هسته خود، اسپری شعله است، اما با منبع تغذیه متفاوت. پاشش قوس به جای وابستگی به شعله احتراق، انرژی خود را از قوس الکتریکی می گیرد.

وکیوم متالیزینگ

متالیزاسیون با خلاء یکی دیگر از فرآیندهای کارآمد برای متالیزاسیون پلاستیک و تولید سلفون متالایز است. قبل از اینکه متالیزاسیون در خلاء اتفاق بیفتد، پلاستیک تحت یک پیش تصفیه قرار می گیرد. این کار را می توان به صورت شیمیایی، مکانیکی یا با پلاسمای کم انرژی انجام داد. از آنجایی که فلزات تمایل به پیوند ضعیف با پلیمرها دارند، پیش تصفیه باعث می شود که فلز به خوبی به پلاستیک بچسبد. سپس، یک فلز، معمولاً آلومینیوم، تبخیر می شود. بخار حاصل از فلز بر روی بستر متراکم می شود و لایه نازکی از پوشش فلزی بر جای می گذارد. برای جلوگیری از اکسیداسیون، کل فرآیند در یک محفظه خلاء انجام می شود. پلاستیک متالیز شده با خلاء در طیف گسترده ای از کاربردها – از قطعات داخلی خودرو گرفته تا انواع خاصی از فویل ها استفاده می شود.

آبکاری الکترولس

آبکاری الکترولس نیز سطح پلاستیک را آماده می کند، اما از طریق اچ کردن با محلول اکسید کننده. هنگامی که قطعه در محلول فلزی قرار می گیرد، این آماده سازی باعث تقویت پیوند یون های نیکل یا مس می شود. این فرآیند برای اپراتور خطرناک تر است، اما یک مانع جامع EMI را تضمین می کند.

آبکاری

یکی دیگر از روش های متداول متالیزاسیون پلاستیک یا تولید سلفون متالایز، آبکاری الکتریکی، شباهت هایی با آبکاری الکترولس دارد. همچنین شامل غوطه ور شدن قطعات در یک محلول فلزی است، با این تفاوت که مکانیسم فراگیر آن متفاوت است. آبکاری الکتریکی به جای رسوب از طریق اکسیداسیون، پلاستیک را در حضور یک جریان الکتریکی و دو الکترود می پوشاند. قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، سطح پلاستیک باید از قبل رسانا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *