آموزش

چگونه سلفون چروک را صاف کنیم ؟

صاف کردن چروک سلفون یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از افراد فعال در حوزه بسته بندی مواد غذایی است. حتما تاکنون متوجه شده اید که در مراسماتی مثل مراسم ختم، کاوری پلاستیکی را روی میوه جات و خرما و … می کشند تا کثیف نشود. البته این موضوع جدیدی نیست. از زمان های قدیم مردم برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی آن را می پوشاندند تا از شر میکروب ها، حشرات، گرد و غبار و … در امان بماند. این روکش پلاستیکی که سلفون نامیده می شود یکی از مهمترین لوازم بسته بندی مواد غذایی محسوب می شود که کاربردهای بسیار زیادی دارد و تقریبا در آشپزخانه تمام کدبانوها وجود دارد. استفاده از سلفون بهترین راه برای سالم و تمیز نگه داشتن مواد غذایی است.

سلفون ها کارایی بسیار بالایی دارند و در عین حال ارزان قیمت هستند و با هر بودجه ای می توان آنها را خریداری کرد. اما علیرغم کارایی بالایشان گاهی اوقات کار به دلیل خاصیت چسبندگی بالایی که دارند براحتی نمی توان از آنها استفاده کرد و چروک می شوند. شاید برای شما هم این اتفاق رخ داده که در هنگام کار با سلفون کاملا مچاله شده و مجبور شدید حجم بسیار زیادی از این پلاستیک ها را بدون اینکه از آنها استفاده کرده باشید دور بریزید. اگر در مکانی مشغول به کار هستید که دائما با سلفون سروکار دارید یا سلفون شما مدام چروک می شود خیلی مهم است که بدانیم چگونه سلفون چروک را صاف کنیم.

 

 

تفاوت بین سلفون معمولی و بسته بندی حرارتی چیست؟

سلفون چیست ؟

سلفون ( cellophane ) فیلم یا کاوری نازک و بسیار شفاف است که از موادی مانند سلولز یا پلی پروپیلن ساخته می شود. گاهی سلفون با پلاستیک اشتباه گرفته می شود اما واقعیت این است که سلفون با نایلون و پلاستیک فرق دارد. سلفون ها هم مثل سایر محصولات پلاستیکی و نایلونی در دسته پلیمرها جای می گیرند.

سلفون ها در صنایع مختلفی به ویژه بسته بندی مواد غذایی بکار می روند. یکی از دلایل محبوبیت سلفون ها شفافیت و درخشندگی بالای آنهاست که باعث می شوند تا بتوان محصولات را با کیفیت بسته بندی بهتری ارائه کرد و محصولات قابلیت دید بهتری برای مشتری خواهند داشت. شفافیت و براقیت آنها باعث جذب بیشتر مشتری و افزایش فروش محصول می شوند.

انواع سلفون

سلفون ها انواع مختلفی دارند مثل سلفون استرچ غذایی، سلفون متالایز، سلفون ثابت رپ، شفاف، نایلونی، وکیوم، سلفون رپید رپ، حرارتی و …

ویژگی و کاربرد سلفون ها

سلفون ها آنتی باکتریال و ضدعفونی کننده هستند به همین دلیل انتخابی ایده آل برای بسته بندی مواد غذایی می باشند. با قابلیت چسبندگی بالایی که دارند براحتی می توان کل مواد غذایی را کاملا پوشاند. علاوه بر این رطوبت مواد غذایی کاملا حفظ شده و مانع از فاسد شدن آنها می شوند و در متراژ ها و ضخامت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

هر کدام از آنها بر اساس نوع و کاربردی که دارند در صنایع مختلفی بکار می روند مثل روکش سلفون لباس، رومیزی، روکش مبل، بسته بندی مواد غذایی و … که به مرور چروک می شوند. وجود چین و چروک در سلفون نه تنها از زیبایی بسته بندی می کاهد بلکه تمیز کردن آنها را هم دشوار می سازد. این چین و چروک ها می توانند باعث تجمع کثیفی یا ذرات غذا، لکه ها و کپک ها در بسته بندی محصول مورد نظر شوند.

با این حال زمانی که یک پلاستیک در معرض هوای گرم و مرطوب یا گرم و خشک قرار می گیرد نرم شده و تغییر شکل می دهند و در نتیجه این چروک ها صاف می شوند. این کار را می توان با یک اتوی بخار، سشوار یا دوش آنجام داد.

 

چگونه سلفون چروک را صاف کنیم ؟

اهمیت صاف کردن چروکهای سلفون

یکی از مشکلات بسیاری از افراد هنگام کار با محصولات بسته بندی شده با آن مواجه می شوند بوجود آمدن چروک در بسته بندی محصولات سلفونی آنهاست. زمانی که بسته بندی صاف به نظر نرسد نه تنها می تواند ظاهر کلی محصولتان را بدجلوه دهد بلکه حواس بینندگان را نیز پرت می کند.

 

مراحل صاف کردن چروک سلفون با سشوار

تنها چیزی که برای این کار لازم دارید یک سشوار است. ابتدا تمام قسمت های سلفونی که می خواهید صاف شود را با آب گرم و پارچه نمدار تمیز کنید تا هر نوع کثیفی، لک یا کپک زدوده شود.  سشوار را در فاصله 5 تا 6 اینچی پلاستیک سلفون نگه دارید و آن را روی حالت گرم قرار دهید.

سپس به آرامی سطح پلاستیک را سشوار بکشید تا پلاستیک نرم شود و چین و چروک ها از بین بروند. در صورتی که چین و چروک ها کاملا ناپدید نشدند پلاستیک سلفون خود یا اقلامی که روی ان را سلفون کشیده اید را روی یک سطح صاف بگذارید.

سشوار را به برق وصل کنید و آن را روی حرارت کم تنظیم کنید به آرامی و از فاصله 5 اینچی سطح سلفون خود را سشوار بکشید. از کف دستتان برای صاف کردن چروک ها استفاده کنید.  بعد از تمام کار آن را صاف بگذارید تا خنک شود.  اطمینان حاصل کنید که سشوار روی حرارت کم یا متوسط تنظیم شده باشد تا محصولتان خراب نشود.

 

با اتو بخار چگونه سلفون چروک را صاف کنیم ؟

 

برای صاف کردن چروک سلفون، ابتدا سطح مورد نظر را کاملا پاک کنید و آن را روی یک سطح صاف قرار دهید. در صورت لزوم از پارچه مرطوب برای سطح مورد نظر را پاک کنید. یک پارچه نخی روی سطحی که می خواهید صاف شود قرار دهید. اتو بخار را پر از آب کنید و روی درجه حرارت داغ یا همان زیاد بگذارید. اتو را 5 اینچ بالاتر از پلاستیک سلفون نگه دارید و هرگز مستقیما روی سلفون قرار ندهید. به آرامی اتو را به سمت بالا و پایین حرکت دهید تا پلاستیک با حرارت اتو نرم شود و چین و چروک ها با بخار گرم صاف شوند. این کار را به مدت چند دقیقه ادامه دهید.

 

چطور می توانیم بدون هیچ وسیله ای سلفون چروک را صاف کنیم ؟

 

اگر ظهر یک روز گرم و آفتابی است برای اینکه سلفون چروک را صاف کنیم تنها کاری که باید انجام دهیم قرار دادن بسته بندی در زیر نور خورشید است. اجازه دهید با نور خورشید گرم شود. زمانی که نور خورشید به آن بتابد سلفون نرم و انعطاف پذیر می شود و به سرعت چروک ها صاف می شوند. علاوه بر این، می توان با آویزان کردن آنها یا نیز میزان چروک ها را به حداقل رساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *