دسته‌بندی نشده

چسب سلفون چیست؟

چسب سلفون چیست؟

چسب را می توان به عنوان ماده ای تعریف کرد که باعث می شود دو سطح به هم بچسبند. با این تعریف، اولین “چسب” را می توان در نظر گرفت که سه میلیارد سال پیش ساخته شده است، زمانی که سلول های اولیه یک غشای خارجی چسبنده تولید کردند که به آنها اجازه می داد به سلول های مجاور بچسبند.قبل از اینکه بدانیم چسب سلفون چیست نیاز است بدانیم چسب کی و چگونه اختراع شد.

تاریخچه چسب

اولین چسب ها از جوشاندن پوست، سم و شاخ حیوانات برای استخراج کلاژن ساخته شد که اساس چسب پوست بود. این ماده چسبنده در ساخت مبلمان، صحافی کتاب و تعمیر سفال و سایر اشیاء استفاده می شد.

امروزه بیشتر چسب ها از پلیمرها ساخته می شوند، گروهی از ترکیبات شیمیایی که از مولکول های بزرگ با زیر واحدهای تکرار شونده تشکیل شده است. ساختار مولکولی پلیمرها به آنها خاصیت ارتجاعی می دهد و پلیمرها (چه طبیعی و چه ساخته دست بشر) را در زندگی روزمره در همه جا حاضر می کند. پشم، لاستیک، استایروفوم و اپوکسی تنها تعدادی از پلیمرهایی هستند که احتمالاً قبلاً آنها را می شناسید.چسب سلفون نیز از همین پلیمر ها و مواد شیمیایی ساخته می شود.

چسب سلفون

چسب سلفون

موادی مانند سرامیک، شیشه یا بسیاری از فلزات انرژی سطح بالایی دارند و بنابراین خاصیت چسبندگی عالی برای چسب ها دارند. به طور کلی می توان گفت که یک چسب همیشه به خوبی می چسبد اگر بستر، یعنی سطحی که قرار است چسبانده شود، کشش بیشتری نسبت به خود چسب داشته باشد.

بنابراین، اتصال پلاستیک ها و سلفون ها اغلب دشوار است، زیرا بسیاری از انواع پلاستیک ها دارای سطح غیر قطبی، یعنی کم انرژی هستند. برای اینکه بتوانید قضاوت کنید که آیا بستر شما یک سطح کم انرژی است یا پر انرژی، می توانید یک آزمایش کوچک با استفاده از یک قطره آب انجام دهید. به سادگی مقدار کمی آب را روی سطح بریزید. اگر قطره ای تشکیل شود، سطحی کم انرژی است. اگر آب از بین برود، سطحی با انرژی بالا دارید.

یک سطح کم انرژی همیشه باید از قبل آماده شود، در غیر این صورت چسب سلفون نمی تواند خاصیت چسبندگی خود را ایجاد کند.

چسب سلفون پلی پروپیلن

پلی پروپیلن یکی از پرکاربردترین سلفون هایی است که در صنعت،مخصوصا در صنعت بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرند.

بسیاری از چسب ها به عنوان چسب سلفون پلی پروپیلن مناسب عمل نمی کنند.چسب سلفون pp در واقع چسبی است که در صنایعی که از سلفون ها برای بسته بندی استفاده می شود کاربرد دارند.

زمان استفاده از چسب سلفون پلی پروپیلن

اقلام خانگی از انواع پلاستیک از جمله پلی پروپیلن ساخته می شوند.سلفون های بسته بندی، ظروف غذا ، بطری ها و سطل ها تنها چند نمونه از اشیای متداول بیشمار ساخته شده از پلی پروپیلن هستند. با این حال، استحکام و انعطاف پذیری که پلی‌پروپیلن را به پلاستیک محبوب تبدیل می‌کند در هنگام تعمیر یا چسباندن نقطه ضعف آن است. چسب معمولی ​​برای رفع اجسام شکسته پلی پروپیلن خیلی موثر نیست.

برای تعمیر یا چسب کاری موفقیت آمیز هر مورد ساخته شده از پلی پروپیلن، به چسب پلی پروپیلن با کیفیت نیاز دارید. بیشتر چسب های پلی پروپیلن همه کاره هستند و می توان از آنها برای تعمیر انواع پلاستیک و سلفون استفاده کرد، بنابراین برای انجام چندین تعمیر ایده آل هستند. اگر می خواهید انواع اجسام پلاستیکی مختلف را یکجا تعمیر کنید، چسب سلفون پلی پروپیلن راه حلی است که به دنبال آن بوده اید.

نحوه استفاده از چسب  پلی پروپیلن

چسب سلفون pp

برای اعمال موثر چسب پلی پروپیلن، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

محل چسب را آماده و تمیز کنید. در صورت لزوم، از کاغذ سنباده ریز استفاده کنید تا سطوحی را که می خواهید بچسبانید، زبر کنید و چسبندگی را افزایش دهید. پس از آن گرد و غبار را مسواک بزنید یا پاک کنید تا تمیز بماند.

چسب پلی پروپیلن را بمالید. قطره کوچکی از چسب را روی یک سطح فشار دهید، سپس آن را محکم روی سطح دیگر فشار دهید.

سطوح را کنار هم نگه دارید. اگر نیاز به نگه داشتن بیشتر آنها است، از یک گیره استفاده کنید.

صبر کنید تا چسب خودش را بگیرد. تا زمانی که چسب کاملاً سفت نشده است از شی استفاده نکنید. دستورالعمل های محصول را برای زمان خشک شدن چسب بررسی کنید.

در صورت لزوم، چسب خشک اضافی را بردارید. به آرامی آن را با یک لبه سخت مانند یک کارت اعتباری قدیمی یا کاردک خراش دهید.

اگر هنوز مقداری چسب اضافی برای شما باقی مانده است، آن را با یک پارچه آغشته به استون (که معمولاً در پاک کننده های لاک ناخن یافت می شود) پاک کنید.

بهترین چسب سلفون یا پلاستیک های پلی پروپیلن چیست؟

از استفاده از چسب هایی که به طور خاص برچسب مناسبی برای سلفون یا پلی پروپیلن ندارند خودداری کنید. حتی چسبی که برای استفاده روی بیشتر پلاستیک‌های دیگر طراحی شده است، ممکن است با مشتریان سخت‌گیر مانند پلی پروپیلن یا پلی اتیلن سازگار نباشد.

بنابراین قبل از تهییه و استفاده حتما بررسی کنید چسبی که می خرید چسب سلفون باشد.

چسب سلفون لایه ای

چسب سلفون کشی

همچنین به عنوان چسب سفید شناخته می شود، این چسب سلفون از پلی وینیل استات (PVA) ساخته می شود. چسب لایه ای با فرمول ضخیم و مبتنی بر اکریلیک خود به سطوح می چسبد و یک پیوند قوی، دائمی و انعطاف پذیر ایجاد می کند. روی مقوا، کاغذ، پارچه، چوب، فلز، شیشه، سرامیک و بسیاری از پلاستیک ها و سلفون ها کار می کند.این نوع چسب از بهترین چسب سلفون های مورد استفاده در صنعت می باشد.

چسب سلفون لایه ای در صورت مرطوب بودن محلول در آب است اما به حالت مقاوم در برابر آب تبدیل می شود. بیشتر چسب های سلفون سفید هستند اما خشک و شفاف هستند. از آنجایی که چسب غیر سمی است و در هنگام خیس شدن به راحتی تمیز می شود، بزرگسالان می توانند وقتی کودکان از چسب استفاده می کنند، از آرامش خاطر لذت ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *