اطلاعات عمومی

آیا سلفون کشیدن روی غذای سرد مضر است؟

سلفون کشیدن روی غذای سرد و منجمد این روزها طرفداران زیادی دارد. اما به دلیل تماس مستقیم با مواد غذایی همواره نگرانی در رابطه با بی خطر بودن آن برای سلامتی انسان وجود دارد. در رابطه با خطرات و تاثیرات سلفون بر مواد غذایی و سلامت انسان می توان گفت که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد مثل جنس سلفون، نوع مواد غذایی ( مثل غذای گرم، سرد، منجمد و …)، نوع سلفون و … به عبارتی، استفاده از یک سلفون به تنهایی برای سلامتی مضر نیست اما استفاده نامناسب و نابجای آن برای مواد غذایی می تواند روی حفظ مواد غذایی تاثیر بگذارد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم روش سلفون کشیدن روی مواد غذایی سرد و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهیم.

تصویر سلفون رپید رپ

تصویر سلفون رپید رپ

انواع سلفون مخصوص غذای سرد

گاهی اوقات برای بسته بندی مواد غذایی و نگهداری آنها در یخچال، فریزر یا کابینت از سلفون استفاده می شود. سلفون ها انواع و اقسام مختلفی دارند و با مواد مختلفی نیز ساخته می شوند. گرچه کاربرد اصلی سلفون ها، بسته بندی مواد است. اما تمام آنها برای نگهداری مواد غذایی مناسب نیستند. به همین دلیل، سلفون مواد غذایی باید هوشمندانه انتخاب شود.

به طور کلی، غذاهای سرد به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از غذاهای سرد یخچالی و غذاهای سرد فریزری.

از ساده ترین غذاهای سرد یخچالی می توان به پنیر، میوه های تازه، سبزیجات، گوجه فرنگی، انواع ساندویج، الویه و سالاد اشاره کرد. غذاهای فریزی نیز شامل غذاهای نیمه آماده، مرغ منجمد، ماهی، کیک بستنی، بستنی، میوه های یخ زده و … می باشند. در ادامه لیستی از سلفون های مناسب نگهداری این مواد غذایی سرد ارائه شده است:

 

سلفون شفاف

این محصول پلاستیکی و شفاف است. معمولا از آن برای نگهداری مواد غذایی رستورانی استفاده می شود. از جمله ویژگی های سلفون شفاف، جلوگیری از سرد شدن غذا و همچنین نفوذ گرد و غبار به درون ظرف غذا است. از این نوع سلفون می توان برای سلفون کشیدن روی غذای سردی که در یخچال نگهداری می شود استفاده کرد اما برای نگهداری در فریزر یا غذاهای خیلی گرم و مایکروویو مناسب نیست. این نوع سلفون بیشتر به عنوان روکش در داخل قفسه های یخچال یا سلفون کشیدن مواد غذایی خشک و میوه ها مورد استفاده قرار می گیرد تا آنها تازه بمانند.

 

سلفون کشیدن روی غذای سرد

سلفون استرچ غذایی PVC

این نوع سلفون کاملا بهداشتی است و برای طیف وسیعی از مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. جنس سلفون استرچ از PVC می باشد. مزایای استفاده از فیلم استرچ PVC، حفظ تازگی انواع سبزیجات، میوه جات، غذاهای آماده، کیک و شیرینی و … است. بعلاوه، بسیار شفاف و کشسان است و باعث می شود محصولات جلوه زیباتری داشته باشند. از این نوع سلفون برای نگهداری مواد غذایی در یخچال نیز استفاده می شود.

فیلم استرچ PVC ( مثل فیلم استرچ ثابت رپ، رپید رپ و سان رپ) در ابعاد، اندازه و ضخامت های مختلفی تولید می شوند. عموما متراژ آنها بین 20 تا 1000 متر متغیر است. می توان آنها را بصورت سفارشی و با ضخامت مختلف ( 9 تا 20 میکرون) سفارش داد. از این سلفون نه تنها برای غذاهای سرد بلکه برای خشکبار نیز استفاده می شود.

سلفون صدفی

BOPP صدفی یا پرولایز یک نوع سلفون مخصوص غذاهای سرد و منجمد است. جنس این نوع سلفون از BOPP یا OPP است که در آن پودر آلومینیوم نیز وجود دارد. به همین دلیل رنگ آن نقره ای است و مخصوص غذاهایی است که در صورت قرارگیری در معرض نور خورشید فاسد می شوند و باید در فریزر نگهداری شوند. به همین دلیل از سلفون صدفی تنها می توان برای سلفون کشیدن روی غذای سرد استفاده کرد که در دمای پایین و در فریزر نگهداری می شود.

این نوع سلفون معمولا برای محصولات و موادی مثل کیک بستنی، بستنی و غذاهای منجمد و نیمه آماده مورد استفاده قرار می گیرد. به این مدل، سلفون ترس هم گفته می شود.

 

اما آیا سلفون کشیدن روی یک غذای سرد مضر است؟

استفاده از سلفون به دلیل عملکرد محافظتی که دارد یکی از محبوب ترین روش های نگهداری مواد غذایی است. بعلاوه آنها را کاملا بهداشتی نگه میدارد و از ورود میکروب ها و عوامل بیماری زا به درون ظرف غذا جلوگیری می کند. علاوه بر اینها، استفاده از سلفون مشکلات زیست محیطی ناشی از بکارگیری مواد شیمیایی را کاهش می دهد. زیرا به راحتی تجزیه می شود.

گرچه ما از سلفون برای کالاها و مواد مختلفی استفاده می کنیم اما اغلب جنس سلفون و کاربرد هر کدام از سلفون ها را نادیده می گیریم. به عنوان مثال، یک سلفون متالایز ( صدفی) برای نگهداری مواد غذایی گرم مناسب نیست زیرا دچار فساد زودرس می شوند.

 

تصویر سلفون رپید رپ

تصویر سلفون رپید رپ

 

از طرف دیگر، بدون استفاده از فیلم استرچ غذایی شفاف و ضد آب و سلفون ساندویج، عموما نگهداری از مواد غذایی نظیر ساندویج، سالاد و … در یخچال غیرممکن است. زیرا زودتر خراب می شوند. سلفون استرچ غذایی طول عمر مواد غذایی را افزایش می دهد.

استفاده از سلفون استرچ غذایی و سلفون صدفی برای غذای سرد و میوه ها و سبزیجات از نظر بهداشتی کاملا بی خطر است اما نباید برای مواد غذایی داغ یا در مایکروویو از آنها استفاده کنید. زیرا برخی از آنها دارای مواد شیمیایی فعالی هستند که وقتی غذا گرم باشد یا در فر قرار بگیرند ممکن است به داخل مواد غذایی یا نوشیدنی شما نفوذ کنند.

سلفون استرچ PVC از انعطاف پذیری و مقاومت بالایی برخوردار است. بعلاوه، قدرت تنفس پذیری خوبی نیز دارد و ضد آب می باشد.

سخن پایانی

برای سلفون کشیدن روی غذای سرد نظیر میوه ها و سبزیجات، گوشت و مرغ تازه و همچنین مواد غذایی خشک مثل انواع حبوبات، ماکارونی، میوه های خشک و … به راحتی می توانید از سلفون استرچ مواد غذایی استفاده کنید. تاثیر سلفون استرچ غذایی و سلفون شفاف بر روی این نوع مواد غذایی سرد بسیار کم است.

اما برای مواد غذایی داغ توصیه می شود که تا موقعی که سرد نشده اند از سلفون استفاده نکنید.  همچنین سلفون استرچ برای غذای چرب و داغ اصلا مناسب نیست.

خرید سلفون محافظ غذایی گزینه ای ایده آل برای حفظ ارزش مواد غذایی، سالم نگه داشتن آنها و همچنین حفظ کیفیت و تازگی آنها می باشد. همچنین از فساد مواد غذایی و اکسیده شدن آنها نیز جلوگیری می کند. به شرطی که برای هر نوع غذایی از سلفون مناسب استفاده شود.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *