اطلاعات عمومی

رول شیرینگ چیست ؟

رول شیرینگ یا سلفون شیرینگ  که به آن سلفون حرارتی نیز گفته می شود نوعی پلاستیک سلفون بسیار نازک است که ضخامتی به اندازه 18 میکرون دارد. سلفون شیرینگ به دلیل شفافیت بسیار بالایی که دارد از محبوب ترین سلفون هاییست که برای بسته بندی مواد غذایی به کار می رود. کلمه شیرینگ ( به انگلیسی : Shrink ) به معنای کوچک و جمع و جور کردن است.

 

سلفون چیست ؟

سلفون نوعی لایه پلاستیکی نازک است که ماده اولیه آن از خمیر پنبه، خمیر چوب و … تهیه می شود. همه ما سلفون ها را به شفافیت و غیر سمی بودنشان می شناسیم. سلفون در نگاه اول خیلی شبیه شیشه است اما کمی متفاوت تر از شیشه است.

اگر شیشه ای به نازکی کاغذ ساخته شود به آن دیگر شیشه نمی گویند بلکه نوعی پوشش بسیار نازک پلاستیک مانند خواهد بود که به آن فیلم می گویند.

زنجیره مولکولی آن دارای میکروتنفس فوق العاده ایست که مثل پوسته تخم مرغ عمل می کند. به عنوان مثال منافذ روی پوته تخم مرغ نقش مهمی در حفظ و نگهداری تخم مرغ دارند. سلفون نیز منافذی دارد که باعث می شود محصولات سالم بمانند. علاوه بر این مقاومت بالایی در برابر حلال های روغنی، قلیایی و آلی دارد. سلفون از الیاف طبیعی ساخته شده و می تواند تجزیه شود. علاوه بر این، دوستدار محیط زیست است.

به طور وسیعی برای بسته بندی کالاهای مختلف بکار می رود. شفافیت آن باعث می شود تا بتوان کالاها را حتی از درون سلفون هم ببینند.

 

 

سلفون باعث افزایش شفافیت و براقیت بسته بندی محصول می شود و بسته بندی ان را جذاب تر می سازد علاوه بر این مانع از آلودگی و تجمع گرد و غبار و میکروب روی لوازم یا مواد غذایی می گردد. سلفون نقش مهمی در محافظت از کالا در زمان حمل و نقل دارد. در مقایسه با پلاستیک های معمولی ویژگی هایی مثل عدم الکتریسیته ساکن، ضد گرد و غبار و خاصیت پیچش خوبی دارد.

سلفون ها انواع و اقسام مختلفی دارند و ضخامت و میزان چسبندگی آنها نیز می تواند با هم متفاوت باشد مثل سلفون شیرینگ یا رول شیرینگ

 

انواع سلفون شیرینگ ( رول شیرینگ )

این نوع سلفون برای بسته بندی مواد مختلفی بکار می رود و بسته به اینکه محصول مورد نظر چقدر بزرگ و سنگین یا سبک باشد در ضخامت های مختلفی تولید می شود. سلفون های شیرینگ در چند مدل تولید می شوند که هر کدام می توانند ضخامت های مختلفی نیز داشته باشند که این مدل ها عبارتند از :

 

سلفون pvc

نوعی سلفون شیرینگ نرم و خشک است و در صنایع مختلفی به کار می رود. عمده مصارف این نوع سلفون برای بسته بندی مواد دارویی و بسته بندی مواد غذایی است.  رول های شیرینگ سلفون PVC نرم هستند و عمدتا از ترکیبات پلیمری و مواد افزودنی دیگر تولید می شوند و به دو شکل مات و شفاف در بازار موجود می باشند.

رول شیرینگ

 

شاید تابحال دیده باشید که برای بسته بندی نوشابه های خانواده 6 تایی در کنار هم یا بسته 6 تایی آب معدنی پلاستیکی شفاف را به دور کل آنها پیچیده اند تا انها را کنار هم نگه دارند. این کار باعث سهولت در حمل و نقل آنها می شود. کلمه شیرینگ به پلاستیکی اشاره دارد که برای سهولت در حمل و نقل محصول بکار می رود.

سلفون pvc راه حلی مقرون به صرفه و عالی برای بسته بندی محصولات تجاری به شمار میرود. علاوه بر این برای بسته بندی کالاهایی که باید در دمای پایین نگهداری شوند نیز کاملا مناسب است.

 

سلفون ویسکوز

سلفون ویسکوز یک نوع سلفون از نوع PVC است که همانند سلفون PVC نرم و خشک بوده اما از نظر ظاهری و رنگ متفاوت است. علاوه بر این از سلفون های PVC ضخیم تر و خشک تر می باشد.

 

سلفون POF یا پلی الفین

ارزان قیمت ترین سلفون شیرینگ، POF ها هستند که نسبت به سلفون PVC و سلفون ویسکوز نرم تر، انعطاف پذیر تر و ارزان قیمت تر هستند. POF حدود 50 درصد از PVC ارزان تر است. سلفون POF یا سلفون حرارتی پلی الفین انعطاف پذیری و جمع شوندگی بالایی دارد و در ضخامت های مختلفی از جمله ضخامت 12، 15، 19، 25 و 30 میکرون تولید میشود.

سلفون پلی الفین کاربردهای زیادی دارد و برای بسته بندی انواع مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی، بسته بندی کتاب، دارو، مایعات و … بکار می رود.

 

ویژگی های سلفون POF

قابلیت کشسانی بسیار بالا

مقاومت در برابر پارگی

قابلیت رنگ پذیری بالا

مقاومت مکانیکی مناسب در مقابل سوراخ شدن

قابل بازیافت است

با گذشت زمان کیفیت اولیه خود را حفظ می کند و شکننده نمی شود

نسبت به سلفون های مدل pvc انعطاف پذیرتر است و به راحتی پاره نمی شود

چند لایه و بسیار مقاوم است

شفافیت و ماندگاری بالایی دارد.

 

 

انواع روش های بسته بندی رول شیرینگ

بسته بندی با سلفون های حرارتی شیرینگ به دو روش انجام می شوند که عبارتند از :

 

بسته بندی رول شیرینگ با سشوار صنعتی :

عملکرد سشوار صنعتی تقریبا شبیه سشوارهای خانگی است. با این تفاوت که گرمای تولید شده توسط سشوار صنعتی بسیار بیشتر از سشوار خانگی است که معمولا بین 100 تا 600 درجه سانتیگراد می باشد. علاوه بر این بسیار مجهزتر و پیشرفته تر از سشوارهای خانگی است. به عنوان مثال توانایی کنترل گرمای تولید شده و کنترل میزان جریان هوا را دارد. در استفاده از این ابزار نیروی انسانی باید عملیات بسته بندی رول شیرینگ را به کمک سشوار صنعتی انجام دهد.

 

دستگاه شیرینگ پک

شیرینگ پک دستگاهی است که از آن برای بسته بندی محصولات در کارخانجات استفاده می شود مثل بسته بندی نوشابه، آب معدنی و …

در این روش محصول مورد نظر را ا یک تونل حرارتی عبور می دهند و سلفون شیرینگ به کمک دستگاه محصولات را بسته بندی می کند. دستگاه های شیرینگ پک انواع مختلفی دارند مثل دستگاه شیرینگ تونلی و دستگاه شیرینگ کابینی که با کمک این دستگاه ها چندین محصول مثلا 6 بطری آب معدنی را همزمان بسته بندی می کنند.برای انجام این کار، ابتدا پلاستیکی بر روی آنها قرار گرفته و سپس با حرارت محصول را بسته بندی می کنند.

دستگاه های شیرینگ گرانقیمت هستند. به همین دلیل تنها برای خط تولید کارخانجات و بسته بندی محصولات با حجم بالا استفاده میگردد. در غیر این صورت توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *