اطلاعات عمومی

کاغذ سلفون چیست؟

کاغذ سلفون

کاغذ سلفون به ورقه نازکی گفته می شود که از نظر ظاهری شبیه پلاستیک است در حالی که از سلولز بازسازی شده ساخته شده است.

این ماده کاملاً قابل کمپوست و تجزیه‌پذیر است. همچنین نفوذپذیری کمی در برابر روغن، آب، هوا و باکتری ها دارد.

 این کاغذ ها در انواع شفاف و رنگی تولید می شوند و عموما برای پیچیدن کادو یا خوراکی هایی مثل آبنبات به کار می روند.

 سبدهای هدیه وقتی در کاغذ سلفون پیچیده می شوند، جذابیت و تفاوت را ایجاد می کنند.

سلفون چیست؟

سلفون چیست؟

سلفون، یک ماده شفاف و ضد رطوبت، توسط دو پونت در اوایل دهه 1900 به عنوان یک بسته بندی بسته بندی ساخته شد.

 در ابتدای ورود این محصول مردم استقبال زیادی نداشتند چرا که سلفون با وجود ضد آب بودن، ضد بخار نبود.

این موضوع سبب شد که امکان استفاده از سلفون در صنایع بسته بندی که نیاز به بخار داشتند وجود نداشته باشد.

 در این زمان شیمیدانی به نام ویلیام هال چارچ پس از ۳ سال تحقیق توانست در سال ۱۹۲۷ با استفاده از نیتروسلولوز های لاکی سلفون را ضد بخار و ضد رطوبت کند و باعث همگانی شدن سلفون در صنعت بسته بندی شد.

 سلفون به طور مداوم از سال ۱۹۳۰ تا کنون جزو  اصلی ترین آیتم های صنعت بسته بندی و چاپ بود. از سال ۱۹۶۰ به بعد شاخه های مختلفی با ویژگی های متنوع از سلفون ها ایجاد شدند و این تاریخچه تا به امروز ادامه دارد.

روکش سلفون محبوب ترین انتخاب فیلم تا زمان معرفی پلی پروپیلن (PP) در دهه 1960 بود. PP به دلیل هزینه های ساخت پایین و مقاومت بالا در برابر بسیاری از مواد شیمیایی، به سرعت به گزینه ترجیحی فیلم بسته بندی شفاف تبدیل شد.

 بنابراین، هنگامی که به روکش سلفون اشاره می شود، هم سلفون واقعی (ساخته شده از خمیر چوب و پنبه) و همBOPP (پلی پروپیلن دو محوره که همان PP شکل گرفته است) را در بر می گیرد.

تفاوت بین کاغذ سلفون (سلولز) و BOPP چیست؟

همانطور که جامعه به سمت سازگاری با محیط زیست می رود، سلفون واقعی (سلولز) دوباره تجدید حیات کرده است. این تا حد زیادی به دلیل 100٪ تجزیه پذیر بودن آن است و به عنوان سلفون بسته بندی سازگار با محیط زیست،نسبت به BOPP گزینه مناسب تری در نظر گرفته می شود.

سلفون BOPP با قرار گرفتن در معرض گرما و اشعه ماوراء بنفش نور خورشید قابل تجزیه است. همچنین قابل بازیافت است و در صورت دور ریختن یا شسته شدن سموم در خاک یا آب با عناصر دیگر واکنش نشان نمی دهد.

تفاوت بین کاغذ سلفون (سلولز) و BOPP چیست؟

آیا کاغذ سلفون همان کاغذ بسته بندی است؟

یک اشتباه رایج که ما اغلب مرتکب می شویم این است که سلفون را “کاغذ بسته بندی” یا “کاغذ سلو” برای پوشش انواع بسته بندی کاغذی می نامیم. درحالیکه، واضح است که سلفون نوعی کاغذ نیست!

آیا کاغذ سلفون همان کاغذ بسته بندی است؟

مزایای کاغذ سلفون

کاغذ سلفون یک پلیمر طبیعی است که از منابع کاملاً طبیعی ساخته شده است که دارای نسبت زیادی سلولز است.

این یک جزء گیاهی با مقاومت و ساختار بالا است. سلفون بر اساس ترکیب آن به دلایل زیر در بسته بندی استفاده می شود:

  • پایداری:

 از منابع طبیعی و تجدیدپذیر می آید. بنابراین، به احتمال زیاد به این زودی ها سلفون را تمام نمی کنیم. بعلاوه، قابل تجزیه و کمپوست پذیر است که تاثیر منفی بر محیط زیست را کاهش می دهد.

  • شفافیت:

روکش های سلفون یا کاملا شفاف یا نیمه شفاف هستند. در هر صورت، محتویات برای بیننده قابل مشاهده است، بنابراین می توانید بدون باز کردن بسته و دوباره بسته بندی مطمئن شوید که همه چیز درست است.

  • مقاومت:

بر خلاف سایر کاغذها، کاغذ سلفون مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت دارند و باکتری ها و میکروب ها را نیز از خود دور می کنند. بنابراین، این ماده برای محافظت از خود و محتویات داخل آن عالی است.

  • ساختار کاغذ سلفون:

یکی دیگر از خواص شگفت انگیز روکش سلفون این است که مقداری خشکی و استحکام را دارد که به بسته بندی هدایا و سایر اقلام به زیبایی کمک می کند. همچنین این نوع بسته بندی به اقلام بسته بندی شده کمک می کند تا به راحتی عمودی بمانند.

مزایای کاغذ سلفون

از چه روکش سلفونی استفاده کنیم و چرا؟

کاغذ سلفون و BOPP هر دو دارای خواص مشابهی هستند و در بیشتر موارد می توانند به جای یکدیگر استفاده شوند، به خصوص برای بسته بندی مواد غذایی.

 این به دلیل نفوذپذیری کم آن در برابر رطوبت، اکسیژن، باکتری ها، روغن ها و گریس ها است.

 روکش سلفون همچنین برای بسته بندی گل تازه و مصنوعی بسیار محبوب است زیرا ضد آب است و دارای خواصی است که می تواند جلوه گل ها را بهبود بخشد.

اگر از کاغذ سلفون برای بسته بندی اقلام غذایی و شیرینی سازی استفاده می کنید، مطمئن شوید که حتما کاغذ سلفون را خریده اید زیرا کاغذ سلفون یا BOPP می تواند مستقیماً روی اقلام خوراکی پیچیده شود بدون این که خوراکی آسیب ببیند.

 تفاوت بین روکش های با گرید غذایی و روکش های با گرید غیرغذایی، وجود ماده رزین است.

علاوه بر این،کاغذ سلفون 100٪ قابل تجزیه و کمپوست پذیر است در حالی که BOPP قابل بازیافت است.

لذا تصمیم برای استفاده از هر یک از این فیلم ها به موضع هر فرد نسبت به محیط بستگی دارد. کاغد سلفون به طور قابل توجهی گرانتر از BOPP است و از این رو تهیه آن آسان نیست.

امیدوارم در این مقاله کوتاه توانسته باشیم اطلاعات خوبی به شما مخاطبان عزیز درباره کاغذ سلفون و ویژگی های آن داده باشیم تا خرید راحت تر و مناسب تری داشته باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *