آموزش

چرا سلفون به ظرف می‌چسبد؟

چرا سلفون به ظرف می‌چسبد؟

در این مقاله دربار‌ه‌ی اینکه چرا سلفون به ظرف می‌چسبد؟ توضیحاتی خواهیم داد.

سلفون ، نوعی پلاستیک است که از پلی پروپیلن ساخته می شود. این مواد به صورت مذاب در می آیند و پس از خروج از قالبِ دستگاه ،توسط آب سرد به حالت آمورف در می آیند. رول های سلفون بسیار شکننده اما محکم هستند، چون در دمای محیط حالت  شفاف و شیشه ای دارند. سلفون ها نسبت به نایلون و نایلکس در دمای ذوب بالاتری تولید می شوند. پس محکم ترند.امروزه پلاستیک‌های سلفونی که ظاهر براق وشفافی دارند و بهداشتی می باشند.  در محافظت مواد غذایی کاربرد زیادی دارد. زیرا با چسبندگی بالای خود، از ورود هوا به داخل ظرف جلوگیری کرده و باعث ماندگاری بیشتر آن می ‌شوند.

آنچه خواهید خواند:

لازم به ذکر است که سلفون ها در سه گروه شفاف، متالایز و صدفی وجود دارند. که در شرکت های مختلفی تولید می شوند و جنس آن ها با توجه به کاربرد شان متفاوت است. حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از یکبار استفاد‌ه از سلفون، سلفون به هم می چسبد. و اگر بخواهید آن را از روی ظرف کنار بزنید و مجددا از آن استفاد‌ه کنید مچاله می شود. چسبیدن سلفون علت اصلی مزایای استفاده از سلفون می باشد اما گاهی دردسر ساز می شود.

آیا مي دانید علت این چسبندگی چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید تا جواب این سوال را بگیرید.

سلفون چه ویژگی هایی دارد؟

  1. بسیار شفاف هستند:

برای بسته بندی مواد غذایی و حبوبات و ظروف میو‌ه و … بهترین گزینه هستند. این محصول ازمواد اولیه پلی پروپیلن تشکیل شد‌ه اند. که بسته به نوع متفاوت آن برای مصارف متعدد به کار برد‌ه می شوند.

2- سلفون ها دوخت پذیری بسیار مقاومی دارند :

در برخی صنایع که لازم است پس از بسته بندی هوای آن کاملا گرفته شود. (چون در کیسه خلاء ایجاد می شود) و در قسمت دوخت بسته بندی خرابی بوجود می آید سلفون به کمک آن ها می آید. زیرا سلفون با داشتن قابلیت تحمل و  مقاومت فشار در دوخت پذیری که ناشی از مکش هوا است مشکلات را به خوبی تحمل می کند.  این محصول به راحتی در انواع تک دوخت، دو دوخت، دوخت پهن و… می باشد.

دربرابر حرارت های بالا از خود مقاومت بسیار نشان می دهند :

درصنایع بسته بندی محصولات از حرارت بالایی در محیط پکینگ استفاده می شود پس باید جنس مواد مورد استفاده برای بسته بندی به حرارتهای بالا مقاوم باشند. ویژگی مهم و اصلی این محصول داشتن مقاومت  در برابر حرارت های بالا است.

 

4- به کارگیری این محصول بسیار مقرون به صرفه است:

زیرا قیمت آن کم است و هزینه چندانی را به دنبال ندارد. امروزه  با توجه به قیمت ها و هزینه های بازار باید در تولید و عرضه محصولات به هزینه ی آن توجه ویژه ای کرد. چرا که قیمت نهایی هر محصول، نقش بسیار زیادی در عرضه و پخش آن دارد. چون قطعا مشتریان به موضوع قیمت اهمیت می دهند و بازار رقابت برای فروش محصولات به هزینه ی آن محصول در بازار بستگی مستقیمی دارد. به همین دلیل بسیاری از تولید کنندگان  تغییراتی در نوع بسته بندی محصولات خود به کار می برند. تا بتوانند قیمت نهایی محصول را به پایین ترین حد خود برسانند. و در بازار در رقابت با دیگر تولید کنندگان برنده شوند.

See the source image

 

بخوانید : انواع نایلون استرچ PVC ؛ ثابت رپ Sabet wrap  ، رپید رپ Rapid Wrap   و سان رپ  Sun wrap می باشد.

 

 وجود بارهای مثبت و منفی عامل چسبیدن سلفون به ظرف !

بله؛ درست شنیدید. سلفون از مواد پلیمری  تولید شد‌ه است. که وقتی با سطوح دیگر تماس پیدا مي ‌کنند، بار الکتریکی منفی پیدا کرده و از طرفی روی سطح مذکور هم بار مثبت القاء می‌ کنند. در نتیجه وجود همین نیروی جاذبه بین بارهای ناهمنام، پلاستیک سلفون به سطح مورد نظر می‌ چسبد.

البته برخی تولید کنندگان با اجرای ایده سلفون های لبه چسبدار موفق شدند چسبندگی کلافه کننده این محصول را کم کنند و به جای آن به لبه های آن مواد چسبی بیافزایند که انواع آن ها در بازار موجود می باشند.

_ وقتی سلفون، مشکل‌آفرین مي ‌شود!

چسبندگی بالای سلفون، گاهی اوقات باعث دردسر مي ‌شود.

دو سال پیش یکی از کاربران شبکه اجتماعی تیک تاک راه ‌حلی پیشنهاد داد. او در ویدئو خود بیان کرد که : از شب تا صبح ،سلفون را در فریزر قرار داد‌ه است . سپس مقابل چشم بینندگان سلفون را از فریزر بیرون آورد و آن را مچاله کرد. نکته جالب این بود که پلاستیک سلفون به یکدیگر نچسبیدند و به راحتی از هم باز شدند.

در ادامه کاربر دیگری برای امتحان قدرت چسبندگی سلفون، این روش را به کار برد و اعلام کرد، با فریزر کردن آن، قدرت چسبندگی سلفون همچنان حفظ می ‌شود .

تصویر سلفون رپید رپ

مزایای به کار گیری سلفون (استرچ) :
  • ضد بخار بودن
  • شفافیت بالا
  • چسبندگی بالا
  • کشش طولی و عرضی بالا
  • نرم بودن سلفون
  • ارتقاء پایداری محصولات و پکیج‌ ها با تولید یک واحد به در هم تنید‌ه
  • ارتقا راندمان حمل و نقل
  • محافظت خوب از تولیدات در انبار
  • مراقبت از کالاها در مقابل گرد و خاک
  • حفظ از کالاها در مقابل رطوبت
  • ارتقاء مقاومت در مقابل ضربه
  • نگهداری بهترتولیدات در مقابل نور ماوراء بنفش
  • ارتقاء طول ماندگاری محصولات و به ویژه مواد غذایی

شرکت شفق طلایی مفید یکتا اولین تولید کننده pvc cling film در ایران است . که محصولات خود را با برند SABET WRAP ، SAN WRAP ، RAPID WRAP به بازار عرضه کرده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *