آموزش

استفاده از سلفون برای غذاهای گرم ممنوع است!

استفاده از سلفون برای غذای گرم ممنوع است!

استفاده از سلفون یکبار مصرف در بسته بندی موادغذایی بسیار کاربرد دارد. از سلفون در بسته بندی انواع موادغذایی سرد و گرم استفاده می شود. اما کاور کردن موادغذایی گرم با سلفون به دلیل ترکیباتی که دارد بسیار مضر است. به همین علت می تواند آسیب های بسیار جدی را به سلامتی انسان وارد کند. ممنوعیت سلفون در غذا گرم را باید جدی گرفت.

سلفون دقیقا چطور به سلامتی انسان از طریق کاور کردن مواد غذایی ضرر می رساند؟ پاسخ این سوال به ترکیبات موجود در  سلفون بستگی دارد، پس در ابتدا باید بدانیم سلفون چیست ؟ در ادامه مقاله به طور کامل در ارتباط با سلفون و اثرات آن بر مواد غذایی بحث خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ثابت رپ همراه باشید.

استفاده از سلفون

سلفون چیست؟

سلفون نوعی پلاستیک است که در ترکیبات خود دی آدیپات دارد، لازم به ذکر است که این ترکیبات در سلفون‌های یکبار مصرف بکار می رود. به طور کلی این ترکیب باعث نرم و انعطاف شدن سلفون می شود. سلفون انواع بسیار مختلفی دارد. از متداول ترین انواع سلفون می توان به سلفون شفاف، متالایز و صدفی اشاره کرد.

هر کدام از انواع سلفون با توجه به ترکیباتی که دارند در صنایع مختلف کاربرد دارند. کاربردهای سلفون عبارت‌اند از دکوراسیون ، برق و الکترونیک، چاپ و از همه مهمتر صنعت بسته بندی به ویژه بسته بندی مواد غذایی.

سلفون به دلیل ویژگی هایی مانند مقاومت در برابر گرما و پاره شدن در صنعت بسته بندی موادغذایی به ویژه بسته بندی مواد غذایی گرم کاربرد گسترده ای دارد، زیرا سلفون باعث جلوگیری از ورود هوا و گرد و غبار به داخل بسته بندی شده و غذا گرم و تمیز می ماند.

 

تاثیر استفاده از سلفون روی غذای گرم

همانطور که متوجه شده اید، مهمترین ترکیبی که در سلفون های یکبار مصرف وجود دارد، دی آدیپات بوده و خاصیت نرمی و انعطاف پذیری را به سلفون می دهد. جالب است بدانید هرچه قدر که میزان این ماده در سلفون بیشتر باشد، سلفون باکیفیت تر، بادوام تر و ضخیم تر است.

سلفون هایی که برای بسته بندی مواد غذایی استفاده می شوند، تنها 20 درصد از دی آدیپات را در ترکیبات خود دارند.  اما همانطور که می دانید در کنار تمام مزایایی مانند راحتی و زیبایی که این متریال در بسته بندی مواد غذایی دارند نباید از اثرات منفی آن غافل ماند.

دی آدیپات خاصیت نفوذ به مواد غذایی را دارد که اگر این ماده از طریق ماده غذایی وارد بدن شود، می‌تواند اثرات بسیار منفی و بیماری هایی نظیر سرطان را ایجاد کند. البته میزان نفوذ پذیری این ماده به شرایط بسته بندی، نوع  ماده غذایی و دما بستگی دارد.

هرچقدر که  ماده غذایی دمای بیشتری داشته باشد، مدت بیشتری در بسته بندی بماند و ماده غذایی چرب تر باشد، میزان نفوذ ترکیبات سلفون به ماده غذایی بیشتر می شود. بنابراین تاثیرات سلفون بر بسته بندی مواد غذایی برای تمام موارد یکسان نیست. بسته به نوع ماده غذایی و شرایط نگه داری آن متفاوت است.

 

تاثیر سلفون بر انواع مواد غذایی

همانطور که پیش تر گفتیم تاثیرات سلفون روی انواع مواد غذایی و همچنین بسته به شرایط نگه داری آنها متفاوت است. در رابطه با انواع خوارکی ها لازم است که بدانید  میزان نفوذ ترکیبات سلفون کم بوده است. در مورد خوارکی های مانند مرغ و گوشت تازه میزان نفوذ ترکیبات در حد متوسط است.

اما در مواردی مانند پنیر و ساندویچ یا هر ماده غذایی که قرار است در حرارت بماند، میزان نفوذ پذیری ترکیبات سلفون بالا است، زیرا سلفون نرم و انعطاف پذیر بوده و خیلی راحت جذب ماده غذایی می شود.

 

عوارض استفاده از سلفون در مواد غذایی

لازم به ذکر است که سرطان زا بودن ترکیبات سلفون هنوز صد در صد تایید نشده است، زیرا تحقیقات انجام شده روی انسان کامل نیست. نمی توان به طور قطع گفت این ترکیبات سرطانی هستند و باعث ایجاد این بیماری می شود.

اما استفاده از سلفون به طور مداوم در دوران بارداری به شدت خطرناک بوده و ممکن است عوارض برگشت ناپذیری را در پی داشته باشد. به طوری که مطالعات انجام شده نشان می دهد این ترکیبات در جنین می تواند باعث بروز ناهنجاری های جنینی شود. از سوی دیگر آزمایشات متعددی ثابت می کند که این ترکیبات احتمال سرطان کبد را نیز در جنین افزایش می دهد.

 

توصیه های لازم در استفاده از سلفون

تا جاییکه می توانید از این محصولات کمتر استفاده کنید. مخصوصا اگر فرزند خردسال دارید یا اگر باردار هستید، توصیه می شود مصرف را تا حد ممکن کم کنید. زیرا تاثیرات سمی این مواد می تواند به شدت خطرناک باشد.

همانطور که میدانید افزون بر بسته بندی موادغذایی از سلفون در بسته بندی مواد آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود، سلفون افزون در بسته بندی گاهی در ترکیبات آرایشی و بهداشتی نظیر کم مرطوب کننده و رژ لب نیز بکار می رود، بنابراین توصیه می شود در استفاده از سلفون نیز حساسیت لازم را به خرج دهید.

در صورت خرید این محصولات پس از خرید سریعا سلفون را از ماده غذایی جدا کرده و ماده غذایی را در ظروف شیشه ای یا سرامیکی قرار دهید.

چرا سلفون در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود؟

ویژگی های منحصربه فرد سلفون باعث شده این متریال نسبت به سایر پلاستیک ها مورد استقبال بیشتری قرار بگیرد. لازم به ذکر بوده که سلفون در دمای بسیار بالایی در قالب های خاص ساخته شده و سپس برای شکل دهی با آب سرد دچار تغیر دما می شود.

همین تغیر دمای ناگهانی سلفون باعث می شود که سلفون دارای مقاومت دمایی بالای باشد. ویژگی های دیگری مانند مقاومت در پاره شدن،  شفافیت و دوام بالا را دارا شود. این ویژگی های سلفون باعث شد تا از آن به عنوان یک محافظت کننده بسیار مناسب و بادوام در صنعت بسته بندی  مواد خوراکی استفاده شود.

به دلیل آنکه سلفون از ورود هوا و آلودگی ها مواد غذایی را حفظ کرده و ماده غذایی را برای مدت بیشتری سالم نگه میدارد.

البته باید بدانید که برای بسته بندی مواد خوراکی مختلف از سلفون های مختلف استفاده می شود. برای مثال برای بسته بندی مواد خوراکی که اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرد خراب می شو، از سلفون متالایز استفاده می شود. زیرا این سلفون دارای لایه آلومینیوم بوده و نور خورشید را از  خود عبور نمی دهد.

برای بسته بندی مواد خوراکی که اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرند خراب نمی شوند. فروشنده بخواهد مواد داخل بسته بندی دیده شود از سلفون شفاف استفاده می شود. از این نوع بسته بندی می توان به بسته بندی  ماکارونی اشاره کرد.

 

کاربردهای دیگر سلفون

کاربرد سلفون صرفا به بسته بندی ختم نمی شود و بسیار فراتر می رود. هرکدام از انواع مختلف سلفون با توجه به ترکیبات و خاصیت های که دارد در صنایع مختلف استفاده می شوند.

از دیگر کاربردهای سلفون می توان به دکوراسیون اشاره کرد، در دکوراسیون از خاصیت براق بوده سلفون متالایز استفاده می شود، این سلفون به دلیل داشتن آلومینیوم براق است .در صنعت دکوراسیون از آن ربان های براق می سازند.

یکی دیگر از کاربردهای وسیع و بسیار گسترده سلفون کاربرد آن در صنعت چاپ است، سلفون های حرارتی و چسبی بخش عمده صنعت چاپ را به خود اختصاص  داده اند. از این سلفون های در چاپ انواع مختلف محصولات مانند منو، کتاب و … استفاده می شود.

ممنوعیت سلفون در استفاده از غذاهای گرم

اهمیت سلفون در صنایع مختلف

کاربردهای مهم و مختلف سلفون باعث شده این محصول خواستار زیادی را در صنایع مختلف پیدا کند. اهمیت استفاده از سلفون در بسته بندی محصولات مختلف باعث شد، سلفون به یکی از محصولات  فوق العاده در کسب و کار و تجارت تبدیل شود.

امروزه سلفون یک کسب و کار عالی به شمار می رود. در صنایع گوناگون خرید و فروش می شود. بسیاری از کارخانه جات به فروش سلفون روی آورده و حتی اقدام به صادرات سلفون کرده اند. در این میان با توجه به نیاز‌های شدید بازار به سلفون بسیار از صنایع و تولیدی ها نیز به خرید آن وادار می شوند.

سلفون در متراژهای گوناگون از متراژ 100 متری گرفته تا متراژ 1000 متری در صنایع بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار می گیرد، صنایع مختلف از بسته بندی مواد غذایی و آرایشی بهداشتی گرفته تا صنایع چاپ و حتی الکترونیک ماهانه، به مقدار قابل توجه سلفون را از نمایند گی ها و کارخانه جات آن خریداری می کنند.

 

فروش سلفون

همانطور که پیش تر اشاره مختصری داشتیم، دانستید که صنایع مختلف به دلیل نیازی که به سلفون دارند. نیاز روز افزون بازار به این محصول، کارخانه جات سلفون را وادار به تولید و فروش سلفون می کنند.

فروش سلفون می تواند کسب و کاری فوق العاده در تجارت شما به حساب آید، زیرا همانطور که می دانید این متریال در انواع گسترده ای از صنایع به مقدار بسیار زیاد به مصرف می رسد و نیاز بازار به آن نه تنها کم نشده بلکه روز به روز در حال افزایش است.

از این رو فروش سلفون در کارخانه جات می تواند بسیار سودمند باشد. تنها فروش سلفون به کارخانه های آن ختم نمی شود. فروش سلفون از طریق نمایندگی ها و مغازه ها نیز انجام می شود.

یکی دیگر از راهای فروش سلفون، فروش به صورت عمده است. دراین نوع از فروش، فروشنده با صنایع مختلف قرارداد بسته و به شکل عمده محصول را می فروشد.

 

خرید سلفون

اگر گل فروش، شیرنی فروش، مغازه دار یا طراح دکوراسیون هستید، حتی اگر چاپخانه دارید، حتما نیاز به استفاده از سلفون دارید، تنها صاحب این صنایع به خرید سلفون اقدام نمی کنند. بلکه بسیاری از صاحبان کسب و کارها برای تجارت سلفون می خرند.

خرید سلفون یکی از نیاز های صنایع سلفون است، زیرا این صنایع به سلفون وابسته هستند و برای ادامه کسب و کارشان به آن نیاز دارند.

خرید سلفون بهتر است از کارخانه یا از نمایندگی های مرکزی آن انجام شود، زیرا در این روش با حذف واسطه ها، هزینه تمام شده سبک تر خواهد بود. از طرف دیگر شما می توانید با خرید عمده از کارخانه قیمت تمام شده را کاهش دهید. فروش سلفون در مجموعه ثابت رپ چه به صورت عمده و تک سال ها با موفقیت و رضایت مشتریان بوده است.

هنگام خرید سلفون باید بسیار دقیق و هوشمندانه خرید کنید و کالای مد نظر خود را طبق نیاز و استاندار های خودتان بخرید. با دانش و آگهی کامل اقدام به خرید کنید تا یک خرید به صرفه داشته باشید.

 

قیمت سلفون

قیمت سلفون یکی از مسائل مهم برای انواع صنایع به شمار می رود، زیرا قیمت تمام شده تاثیرات بسیاری بر تجارت آنها خواهد داشت، در این ادامه این مطلب از ثابت رپ به عوامل موثر بر قیمت تمام شده سلفون خواهیم پرداخت.

در قدم اول باید بدانید که قیمت سلفون برای انواع آن یکسان نیست. باتوجه به اینکه انواع مختلف سلفون ترکیبات مختلفی دارند، مسلما قیمت تمام شده آنان نیز با توجه به کارای و کیفیت آنها متفاوت خواهد بود.

از دیگر نکات مهم قیمت سلفون نرخ تقاضای آن در بازار است، هرچقدر که تقاضای بازار به نوع خاصی از سلفون بیشتر باشد، قیمت آن سلفون نیز بیشتر  خواهد بود. زیرا سلفون مورد نظر بیشتر مصرف شده و خواهان بیشتری در بازار دارند.

یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر در قیمت سلفون، خرید و فروش به صورت عمده است، دراین روش با گرفتن تخفیف از فروشنده و حذف واسطه ها می توانید قیمت تمام شده را به شدت کاهش دهید.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد می توان نتیجه گرفت که قیمت سلفون به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. نمی توان برای آن قیمت ثابتی را در نظر گرفت. به طور کلی این عوامل وابسته به نحوه خرید و فروش سلفون، کیفیت سلفون، جنس سلفون، نرخ تقاضا در بازار و حتی نرخ ارز صادرات و واردات بستگی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به تاثیرات سلفون روی ماده غذایی گرم پرداختیم و پی بردیم که نباید روی غذای گرم را با سلفون بپوشانیم زیرا این ماده ترکیباتی دارد که به دلیل نرمی و انعطاف پذیری آن خیلی راحت وارد ماده غذایی شده و اثرات منفی را به بدن می رساند.

البته که میزان نفوذ ترکیبات سلفون به عواملی مانند نوع ماده غذایی، میزان دما و مدت زمان ماندن ماده غذایی در بسته بندی بستگی دارد. بنابراین بهتر است توصیه های لازم را هنگام استفاده از سلفون جدی بگیریم.

دانستیم که استفاده از سلفون برای بسته بندی تمامی موادغذایی ضرر ندارد و  سلفون یکی از محصولات بسیار مهم و کاربردی در صنایع مختلف است، به طوریکه خرید و فروش آن یک تجارت پرسود به شمار می آید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *