آموزش

تاریخچه ساخت سلفون ها در گذشته تا به امروز!

تاریخچه ساخت سلفون ها

سلفون ها یکی از مهم ترین پلاستیک های مخصوص بسته بندی می باشند که در دهه های اخیر، استفاده از آن بسیار افزایش یافته است. منبع اصلی ساخت سلفون ها، معمولا ویسکوز می باشد که از چوب و پنبه بدست آمده است. بعد از قرارگرفتن در فشار قوی آب، خنک می شود تا یک لایه نایلونی بسیار شفاف به دست آید. سلفون‌ها خاصیت کشسانی بسیار بالایی دارند و تا حدودی می توانند گرمای بالا را تحمل کنند. البته در حرارت شدید نباید قرار داد زیرا به آب شدن سلفون ها منجر می شود.

سلفون ها در انواع متفاوتی هستند و در موارد مختلف کاربرد دارند. به طور کلی، سلفون ها برای بسته بندی موادغذایی، حفاظت و نگهداری محصولات، جابجایی و دیزاین استفاده می شوند. برخی از سلفون ها برای مصارف پزشکی و استرلیزه کردن مواد و بهداشتی بودن مصرف می شوند. در حالی که در گذشته سلفون ها تنها در کارخانه ها یافت می شد، امروزه پای خود را به خانه های مردم باز کرده است. قیمت ارزان و سهولت در بسته بندی موادغذایی، مهم ترین دلیل استفاده از سلفون ها بوده است.

همانطور که اشاره کرده ایم، قیمت سلفون ها در استفاده از آن بسیار نقش چشمگیری داشت. سلفون ها از لحاظ قیمت در حدود نایلون پلاستیک ها هستند و کارایی بسیار بیشتری دارند. اندازه سلفون ها از دومتر آغاز می‌شوند. سلفون های 100 متری و سلفون های 1000 متری نیز یافت می شود. البته رول های با ابعاد بزرگ تنها در مصارف کارخانه ها کاربرد دارد. اما سلفون ها چگونه به یکی از مهم ترین ابزارهای بسته بندی در دهه اخیر بدل شدند؟

 

تاریخچه ساخت سلفون ها

قرن بیستم: ساخت اولین سلفون                                                    

سلفون ها در اوایل قرن بیستم شکل گرفتند و صنعت بسته بندی را به کل زیر و رو کردند. اگرچه بحث زیست محیطی سلفون ها همچنان پابرجاست، اما در روند تولید آن تغییری ایجاد نکرد. ساخت سلفون ها رقیب بی بدیل پلاستیک-نایلون ها می باشند که ثروت بسیار بزرگی برای مالکان و سازندگان آن به وجود آوردند.

سلفون در سال 1908 توسط یک مهندس سوئئسی به اسم ژاک براندنبرگر اختراع شد. ژاک در ابتدا قصد تولید پارچه ای داشت که ضدآب باشد و کثیف نگردد. او یک ویسکوز مایع بر روی یک پارچه امتحان کرد که خب، فایده ای نداشت و تنها یه لایه چسبنده به وجود آورد. اما ژاک ناامید نشد و تا جایی ادامه داد که 16 سال بعد در سال 1924، فرمول خود را به شرکت دوپونت فروخت.

شرکت دوپونت به عنوان اولین شرکتی که فروش سلفون ها را در دست گرفت، بازار خود را با چندین تبلیغ آغاز کرد. اما فروش سلفون ها چندان خوب پیش نمی رفت. در نهایت، ویلیام چاچ از محققان مشهور آمریکایی، فرمول را کمی عوض کرد تا ویسکوز موردنظر ضدرطوبت باشد.

فرمول با موفقیت پیش رفت و اولین سلفون ساخته شد. ضدرطوبت بودن نقطه سرآغاز شهرت سلفون ها در اواخر دهه 20 میلادی و اوایل دهه 30 میلادی بود. نام آن سلفون شد تا ترکیبی از سلولز و دیافان (به معنی شفاف) باشد.

 

جنگ جهانی دوم: نقطه آغاز فروش سلفون ها

در ابتدا، ساخت سلفون ها بسیار دشوار بود و عملا سود چندانی برای شرکت نداشت. جدا از آنکه قیمت سلفون چندان ارزان نبود و کسی تمایلی برای خرید سلفون نداشت. شرکت می بایست چوب، پنبه و اسید سولفوریک را ترکیب کند تا سلولز به دست بیاید. سپس، شروع به حل مواد قلیایی و … می کرد. مشخصا ساخت چنین محصولی هم پرزحمت بود و هم فروش زیادی نداشت. با توجه به آنکه مردم اصلا نمی دانستند چگونه از این محصول استفاده کنند.

بلاخره چندین ماشین آلات به بازار آمد تا تولید سلفون ها را آسان تر سازد. این موضوع، سلفون ها را به یکی مهم ترین محصول خانوارهای آمریکایی تبدیل نمود. سلفون ها کم کم برای محصولاتی مانند سیگار بسیار مهم شدند و در جنگ جهانی دوم سربازها و مردم فراری از سلفون ها به عنوان پوششی برای سیگارهای خود استفاده می کردند.

کم کم سلفون ها برای دولت مردان بسیار کاربرد پیدا کرد و از آن به عنوان بسته بندی جیره سربازها استفاده می کردند. همچنین از سلفون ها برای ساخت شیلدهای مقاوم گاز در برابر بخارها استفاده می شد. علاوه بر آن، قیمت سلفون ها نیز به نسبت بسیار ارزن بود و خرید آن نیز چندان دشوار نبود. بنابراین اولین محصولی که سلفون ها در آن استفاده شدند، بسته بندی سیگارها بود.

 

 

دهه 50 و 60 میلادی: استفاده از سلفون در مصارف پزشکی

فروش سلفون ها به دلیل مصارف پزشکی، به شدت افزایش یافته بود. پزشک هایی که در دوران جنگ جهانی دوم گاها به اشتباه از سلفون ها برای بستن زخم ها استفاده می شد، تجربیات خود را به پس از جنگ کشاندند. از آنجایی که قیمت سلفون ها بسیار به صرفه بود، کم کم برای بستن زخم ها و بسته بندی وسائل پزشکی استفاده شد تا کاملا تمیز مانده و از عفونت جلوگیری کند. سلفون ها از مصارف پزشکی سود بسیار زیادی برای تولیدکنندگان خود آوردند و باعث معروفیت بیشتر سلفون ها شدند.

 

دهه 70 میلادی: رقابت برسر فروش سلفون ها

زمانی سلفون ها به ماشین ثروت کارخانه ها تبدیل شدند که دهه 60 میلادی بود. دوپونت، تولید کننده اصلی که فرمول را از مخترع اصلی خریده بود، به یکی از پولدارترین و معروف ترین کارخانه های دوران خود تبدیل شد. فروش سلفون ها به شدت افزایش یافت و اولین بار شرکت ها از سلفون ها برای بسته بندی موادغذایی و محصولات دیگر مانند سیگارها استفاده می کردند.

ولی دهه 70 میلادی سقوطی مرگبار برای کارخانه های سلفون سازی بود. در این دهه، شرکت های رقیب دوپونت به حدی زیاد شدند که تولید سلفون بیش از اندازه زیاد شد و تقاضای بازار کاهش یافت. اگرچه قیمت سلفون ها پایین تر آمده بود، اما تعداد زیاد باعث افت کیفیت آنها شده بود.

زمانی که بحران انرژی در ایالات متحده آمریکا به اوج خود رسید، بازارهای سلفون یکی پس از دیگری سقوط کردند و تعطیل شدند. در نهایت، تولید و توزیع سلفون ها در اواخر قرن بیستم به شدت کاهش یافت و به معضلی جدی برای کارخانه داران خود تبدیل گردید.

 

قرن بیستم و یکم: بازگشت دوباره سلفون ها به بازار

در حالی که به خاطر مسائل زیست محیطی، تولید سلفون ها با مشکل روبرو شده بود، در نهایت در سال های اخیر تولید سلفون ها از سرگرفته شد. امروزه ساخت سلفون ها بیشتر برای تزیین موادغذایی استفاده می شوند و در بسته بندی محصولاتی که در خانه هستند، بسیار کاربرد دارند.

 

هدف اصلی از ساخت سلفون ها چه بود؟

هدف اصلی مخترع، ساخت یک ماده بود تا خاصیت ضدآب داشته باشد. اما اختراع او به سلفون منجر شد. البته ساخت سلفون ها اولیه قابلیت ضدرطوبت نداشتند و تنها به صورت بسته بندی تولید می شدند. اما کم کم با اضافه شدن خاصیت ضدرطوبت، سلفون ها نقش بسیار مهمی در بسته بندی پیدا کردند. استقامت بالا، تحریک پذیری کم در مقابل حرارت و همچنین خاصیت کشسانی آن، مردم را وارد یک دوره بزرگی از صنعت نمود. نایلون-پلاستیک ها اینگونه پس از سلفون ها دچار تحول شدند.

 

 

هزینه به صرفه سلفون ها

قیمت سلفون ها همواره یکی از عاملان موفقیت در تولید آن بوده است. قیمت سلفون ها چه برای تولیدکنندگان و چه برای خریداران، بسیار باصرفه تمام می شده و ارزان تر از چیزی بود که مردم فکرش را می‌کردند. خرید سلفون ها بسیار افزایش پیدا کرد و حتی برای بسته بندی چیزهای دیگر نیز استفاده می شد. زمانی که کارخانه ها در جنگ بسیار شدیدی برای تولید افتادند، فروش سلفون ها با چالشی بسیار عظیم روبرو شد که یکی از بحران های مهم در عرصه تولید پلاستیک ها محسوب می شود. امروزه کارخانه های سلفون سازی در یک تعادل به نسبت مفید، پیش می روند تا اشتباه دهه 70 و 80 میلادی دیگر تکرار نشود.

 

سلفون در گذشته تا به امروز

چگونه سلفون ها در طول مدت زمانی کم موجب تحولات عظیم در بسته بندی شدند؟

ساخت سلفون ها در قرن بیستم، نحوه خرید مردم را به کل عوض کرد. سلفون ها نقش بسیار مهمی در استاندارد و دیزاین بسته بندی موادغذایی داشتند. زمانی که در اواسط قرن بیستم شهروندان آمریکایی به صورت عمده خرید می کردند، سلفون ها به بازار می آمدند.

مردم در بازار ها با بو کشیدن یا دست زدن، موادغذایی خود را انتخاب می کردند. این موضوع موجب فاسد شدن بسیاری از موادغذایی می گردید و هوای آزاد نیز این قضیه را بسیاربدتر می کرد. بنابراین فروشندگان باید بارهای خود را به سرعت می فروختند زیرا احتمال فاسد شدن آن تا صبح بعدی بسیار زیاد بود و سبب هدر رفتن زحمت و پول فروشندگان می شد.

سلفون ها اما به طور کلی تمامی مشکلات ذکر شده را از بین بردند و مغازه هایی ایحاد کردند که امروزه “سوپرمارکت” نامیده می شود؛ یعنی شما دیگر به عنوان یک فورشنده مجبور نیستید بارهای خود را در فضای آزاد بگذارید و در نهایت با کلی زحمت جمع کنید. سلفون ها سوپرمارکت ها را ایجاد کردند تا به راحتی در قفسه ها جا بگیرند و به خریداران راحت تر کمک کنند.

در نهایت، بازار سلف سرویس که در اوایل قرن بیستم با به نمایش گذاشتن محصولات غذایی به وجود آمده بود، با پیدایش سلفون ها، در اواسط قرن بیستم کمرنگ شدند و در قرن بیست و یکم به طور کلی از بین رفتند تا حاکمیت همچنان در دست تولیدکنندگان سلفون ها و بازار بسته بندی باشد.

 

خرید سلفون از مجموعه ثابت رپ 

اگر شما هم به دنبال خرید عمده سلفون های مختلف برای کارهای خود هستید، بهتر است سلفون را از مجموعه های معتبر و با سابقه تهیه نمایید. ثابت رپ یکی از با سابقه ترین مجموعه های فروش سلفون است. کیفیت کارها به همراه تنوع و قیمت بسیار مناسب سلفون در این مجموعه باعث شده است تا همچنان فروش خوب و معتبری را داشته باشد. برای مشاهده انواع سلفون ها می توانید به سایت مجموعه ثابت رپ مراجعه نمایید.

انواع مختلفی مانند سان رپ و رپید رپ در این مجموعه به فروش می رسد. وارد قسمت محصولات شوید. انواع سلفون ۱۰۰ متری و سلفون ۱۰۰۰ متری و … موجود است. در صورت بروز هرگونه سوال و یا مشکلی در خرید سلفون به کارشناسان ثابت رپ ارتباط برقرار کنید.  البته توجه داشته باشید که بخشی به عنوان پاسخ به پرسش های متداول وجود دارد، می توانید قبل از ثبت سفارش خود این بخش را مطالعه نمایید. کارشناسان این مجموعه به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی شما مشتریان عزیز هستند.

امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات خوب و مفیدی در مورد تاریخچه ساخت سلفون ها به دست آورده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *