آموزش

سلفون بسته بندی از کجا بخریم؟

سلفون بسته بندی از کجا بخریم؟

در این مطلب می خواهیم پیرامون اینکه سلفون بسته بندی از کجا بخریم؟ صحبت کنیم.

سلفون یک نوع پلاستیک بسیار نازک و شفاف و منعطف است. سلفون برای اولین بار در سال ۱۹۲۴ در ایالات متحده آمریکا به صورت تجاری و انبوه عرضه شد . عرضه آن تحول عظیمی در صنعت بسته‌ بندی ایجاد کرد.

See the source image

سلفون یکی از مواد کاربردی در صنایع که از قدیم تا به امروز برای بسته بندی محصولات گوناگون اعم از محصولات غذایی و بهداشتی و دارویی همواا‌ه مورد توجه تولید کنندگان قرار دارد. امروز‌ه با گسترش صنعت و پیشرفت علم است واژ‌ه سلفون، تنها به سلفون مواد غذایی که نازک، چسبند‌ه و کشسان است و بصورت رولی ما از ان در خانه ها استفاده می کینم دلالت نمی کند. بلکه سلفون امروزه معنای بسیار گسترده ای پیدا کرده است و برای طیف وسیعی از محصولات به عنوان یک بسته بندی عالی مورد استفاده قرار می گیرد. سلفون ها انواعی دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت با ما همرا‌ه باشید.

انواع سلفون و کاربرد های آن ها:

بسته بندی های سلفونی و سلوفن ها به سه دسته شفاف، متالایز و صدفی تولید و عرضه می شوند که هر یک کاربرد و ویژگی های منحصر به فردی را دارند.

  • سلفون متالایز:

این نوع سلفون برای محصولاتی که در معرض نور آفتاب قرار می گیرند و نباید آسیب ببینند استفاد‌ه می شود زیرا  در سلفون متالایز، درصد مشخصی آلومینیوم وجود دارد و از فاسد شدن مواد غذایی در اثر برخورد نور خورشید جلوگیری می کند.  برای نمونه کاربرد سلفون متالایز در چیپس و پفک که در اثر برخورد نور آفتاب  قرار می گیرند و خراب می شوند از سلفون متالایز استفاده می شود.

 

  • سلفون شفاف:

از  ویژگی مثبت و مورد توجه این نوع سلفون همانطور از نامش پیداست شفاف بودن آن است. به همین دلیل زمانی که از نوع شفاف این محصول برای مواد غذایی و … استفاد‌ه شود ظاهر محصول به خوبی دید‌ه می شود و مشتریان می توانند از روی جلد آن داخل محصول مورد نظر را هم ببینند و انتخاب کنند. مثلا از کاربرد آن می توان به سلفون ماکارونی اشاره کرد که با قرار گرفتن در معرض آفتاب خراب نمی شود و نیازی به استفاده از نوع متالایز نیست و برای بسته بندی آن از سلفون شفاف استفاد‌ه می کنند زیرا علاوه بر شفاف بودن که امتیاز خوبی برای این محصولات است از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است و هزینه ی کمتری برای شرکت دارد.

 

  • سلفون صدفی:

استفاده از سلفون صدفی در مواردی مفید است که  مواد غذایی برای سالم ماندن به دمای سرد نیاز دارند و معمولا در سردخانه نگهداری می شوند. برای این بسته بندی نوع مواد غذایی استفاده از سلفون صدفی الزامی است.

 

_ انواع دیگر سلفون:

یکی دیگر از این تقسیم بندی ها عبارت اند از: شیرینگ، استرچ غذایی و وکیوم

 

  • سلفون شیرینگ:

سلفون شیرینگ شفاف و نازک است که به حرارت حساس است. که در صنایع کاربرد فراوان دارد.  با حرارت دیدن جمع می شود و به اطراف محصول می‌ چسبد. این‌ کار توسط دستگاهی بنام دستگاه‌ شیرینگ انجام می گیرد. به این صورت که سلفون شیرینگ را در اطراف کالا قرار می دهند و سپس درون دستگاه می گذارند. دستگاه  به سلفون شیرینگ حرارت منتقل می‌ کند، با این روش سلفون به محصول می چسبد و دور محصول را سفت می ‌پوشاند. معمولا از سلفون شیرینگ برای بسته‌ بندی چک ها و کنار هم بستن چند محصول مورد استفاده قرار می ‌گیرد. از مزیت های این نوع سلفون می توان به پوشش کامل و محکمی که ایجاد می ‌کند و به راحتی پاره نمی ‌شود اشاره کرد و همین عامل باعث شده که بسیاری از تولیدکنندگان از شیرینگ استفاده کنند.

See the source image

 

  • سلفون استرچ غذایی:

. این سلفون شفاف، به دلیل چسبندگی بالا و کشش و قیمت مناسب و بهداشتی بودنش ،  بسیار مورد استفاد‌ه عموم قرار می‌ گیرد. ضخامت سسلفون استرچ غذایی به علت دارا بودن قابلیت کشسانی و چسبندگی اش ضخامت بسیار کمتری نسبت به شیرینگ دارد اما با وجود ضخامت کمی که دارد ، مقاومت بالایی در برابر رطوبت، گرد و غبار و عوامل آلود‌ه کننده و … دارد. که از آن در مراسمات زیادی استفاد‌ه می کنیم

همچنین استرچ غذایی با پوشش مناسب مواد غذایی از ورود هوا به داخل ظرف غذا یا مواد غذایی جلوگیری می کند و مانع از تغییر رنگ و بوی مواد غذایی یا ایجاد کپک بر روی آن می‌ شود. مزایای دیگر این سلفون، داشتن جذابیت و جلای است محصول یا غذای داخل ظرف می ‌باشد. انتخاب سلفون استرچ غذایی با کیفیت بسیار ضروری است زیرا به طور مستقیم با مواد غذایی در ارتباط است و در صورت خرید  و استفاده از سلفون استرچ بی‌ کیفیت سلامت مواد غایی و محصولات مورد تهدید قرار می گیرد. لازم است در خرید استرچ غذایی به کشسانی و چسبندگی آن توجه کرد چرا که اگر چسبندگی مناسب نداشته باشد، هوا و رطوبت و گرد و غبار به داخل مواد غذایی نفوذ می کند و کپک‌ زدگی را به دنبال خواهد داشت.

انواع نایلون استرچ PVC ؛ ثابت رپ Sabet wrap  ، رپید رپ Rapid Wrap   و سان رپ  Sun wrap می باشد.

See the source image

 

  • سلفون وکیوم:

وکیوم به معنی مکش و تخلیه کامل هوای درون یک کالا می‌ باشد. سلفون وکیوم، هوای داخل محصول را تخلیه می کند و کامل به محصول می‌چسبد . وکیوم کردن ورود هوا و رطوبت، گرد و غبار، میکروب و …را غیر ممکن می سازد. این کار باعث طول طول عمر محصولات خواهد شد.  موجب می شود برای مدت زیادی بدون تغییر رنگ و بو، سالم و تازه باقی بمانند.

وکیوم کردن با دستگاه‌ مخصوص وکیوم انجام می‌شود. که انواع شفاف، متالایز، و یک رو شفاف و یک رو متالایز را شامل می شود.

See the source image

 

سلفون را از کجا بخریم ؟

استفاد‌ه از انواع سلفون های نام برد‌ه برای حفظ محصول و جلب مشتری و سلامت آدمی بسیار حائز اهمیت می باشد. پس باید به مرغوب و بهداشتی بودن آن توجه ویژه ای کرد. با توجه به ویژگی محصولی سلفون ها  بهترین گزینه را برای حفاظت و تازگی آنها خواهند بود.

شرکت شفق طلایی مفید یکتا اولین تولید کننده pvc cling film در ایران است . که محصولات خود را با برند SABET WRAP ، SAN WRAP ، RAPID WRAP به بازار عرضه کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *