اطلاعات عمومی

آیا کشیدن سلفون روی میوه خطرناک است؟

کمتر کسی است که تابحال برای بسته بندی میوه، سبزی، شیرینی و آجیل های شب عید خود از سلفون استفاده نکرده باشد. مردم اغلب برای نگهداری میوه های تازه و خشک از سلفون شفاف استفاده میکنند. سلفون ها از رایج ترین و پرکاربردترین ابزارهای محافظ مواد غذایی هستند اما در عین حال که مزایای زیادی دارند متاسفانه مضراتی نیز به همراه خواهند داشت. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم خطرات کشیدن سلفون روی میوه را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید تا کاملا با مزایا و معایب کشیدن سلفون روی میوه آشنا شوید.

 

سلفون چیست؟

سلوفان یا سلفون ( به انگلیسی: Cellophane) یک ورقه نازک شفاف و شیشه مانند است. از سلوفان برای نگهداری انواع مواد غذایی، بسته بندی کالاها و حل و نقل آسان تر آنها استفاده می شود.

 

مواد تشکیل دهنده سلفون

برای اینکه بهتر بتوان فواید و مضرات سلفون کشیدن روی میوه را شناخت ابتدا باید بدانیم که سلفون از چه موادی تشکیل شده است. سلفون ها به طور کلی به دو دسته سلفون خارجی و سلفون ایرانی تقسیم می شوند. در بازار خارج از کشور سلفون تعریف متفاوت تری نسبت به داخل کشور دارد. به عبارتی، در بازار بین المللی، Cellophane به یک فیلم سلولزی پلیمزی گفته می شود که از سلولز چوب، پنبه، کنف یا سایر گیاهان ساخته شده باشد. ماده خام اولیه سلوفان، حالت خمیری دارد و مثل پنبه سفید است و حدود 92 تا 98 درصد آن از سلولز تشکیل شده است.

در بازار ایران، سلفون یک فیلم شفاف و شیشه ای است که بر پایه پلی پروپیلن می باشد. پلی پروپیلن، یک نوع پیلمر سبک، بسیار مقاوم در برابر مواد شیمیایی، انعطاف پذیر و دارای مقاومت و سختی بالاست. در واقع، پلی پروپیلن نوعی ماده شیمیایی است که از پلیمریزاسیون پروپیلن تهیه می شود و قابل بازیافت است.

تصویر سلفون رپید رپ

تصویر سلفون رپید رپ

کشیدن سلفون سلولزی روی میوه

بکارگیری سلفون سلولزی برای میوه ها روند آزادسازی اتیلن را آهسته تر می سازد. به عبارتی، میوه ها را تازه تر نگه می دارد و سرعت فاسد شدن آنها را کاهش می دهد. این موضوع به ویژه برای میوه فروشان اهمیت زیادی دارد زیرا نرخ میوه های سالم و قابل فروش را افزایش می دهد و می تواند مدت زمان نگهداری و ماندگاری میوه ها در دمای اتاق را افزایش دهد.

سلوفان هایی که مبتنی بر Cellulose می باشند می توانند جایگزین مناسبی برای پلاستیک های پلی اتیلنی باشند. همچنین، یک منبع تجدیدپذیر و زیست تخریب پذیر محسوب می شوند. سلفون سلولزی در کمتر از 4 هفته در خاک تجزیه می شود و این موضوع نشان دهنده تجزیه پذیری زیستی عالی آن در مقایسه با فیلم های پلاستیکی پلی اتیلنی است.

برای نگهداری میوه ها و مواد غذایی بهتر است از محافظی استفاده شود که نرخ انتقال رطوبت و انتقال گاز بالایی داشته باشد. سلفون سلولزی در مقایسه با فیلم های پلی اتیلنی نرخ انتقال رطوبت، انتقال گاز و نفوذپذیری بالاتری دارند. بنابراین، برای نگهداری میوه ها بسیار ایده آل می باشند.

تصویر سلفون رپید رپ

تصویر سلفون رپید رپ

کشیدن سلفون پلی پروپیلن روی میوه

پلی پروپیلن یکی از متداول ترین موادی است که برای ساخت سلفون محافظ غذا مورد استفاده قرار می گیرد. سلفون پلی پروپیلن ( PVC) کشسان، لخت و بسیار شفاف است. در برابر خورندگی شیمیایی بسیار مقاوم است و به همین دلیل گزینه ای عالی برای نگهداری مواد غذایی به شمار می رود. خاصیت کشسانی عالی و دوام بالایی دارد. همچنین عایق بسیار خوبی در برابر نور خورشید، میکروب ها و گرد و خاک می باشد. همچنین، این نوع سلفون ضد آب و ضد کپک می باشد به همین دلیل میوه ها را تازه و سالم نگه می دارد.

سلفون استرچ PVC نقطه ذوب پایینی دارد. حتی اگر این سلفون ها را 360 درجه بپیچانید پاره نمی شود و بسیار مقاوم است. از نظر هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه است و به راحتی می توان آن را تهیه کرد. از جمله مزایای سلوفان های PP، مقاومت شیمیایی بالا و نقطه ذوب پایین می باشد. به همین دلیل، به شرطی که مواد غذایی داغ نباشند یا از این نوع سلفون ها در مایکرویو استفاده نکنید خطری برای مواد غذایی نخواهند داشت. سلفون استرچ پی وی سی در برابر سایش و پارگی نیز انعطاف پذیر است و مانع از رشد کپک، باکتری ها و فساد میوه ها می شود. بنابراین، استفاده از سلفون محافظ غذایی برای انواع میوه ها و سبزیجات بسیار مفید خواهد بود.

تصویر سلفون سابت رپ

تصویر سلفون سابت رپ

معایب سلفون پلی پروپیلن

  •  سلفون پلی پروپیلن در دمای بالا ذوب می شود
  • این نوع سلفون مستعد تخریب UV می باشد
  • در برابر حلال های کلردار و مواد آروماتیک مقاومت کمی دارد
  • معمولا به صورت شفاف تولید می شود زیرا رنگ آمیزی آن کار دشواری است
  • قابلیت اشتعال دارد
  • به اکسیداسیون حساس است

 

آیا سلفون پلی پروپیلن ایمن است؟

همانطور که قبلا گفتیم، سلفون پلی پروپیلن ضد آب، ضد باکتری، ضد کپک است و کاملا استریلیزه می باشد. به همین دلیل، با وجود اینکه برای تولید این سلفون ها متریال شیمیایی بکار می رود اما به طور کلی ایمن می باشد و معمولا از آن به عنوان محافظ غذا و نوشیدنی و همچنین برای لوازم پزشکی نیز استفاده می شود.

گرچه پلی پروپیلن نقطه ذوب پایینی دارد و قابل اشتعال است اما برای میوه ها، سبزیجات و مواد غذایی سرد مثل سالاد کاملا ایمن است. تنها محدودیت استفاده از آن برای مواد ذاغ و استفاده از آن در داخل مایکروویو می باشد. به عبارتی، تا زمانی که غذا گرم است نباید آن را در سلفون PVC قرار داد. اما به دلیل اینکه میوه ها کلردار و آروماتیک نیستند می توان براحتی آنها را در این نوع محافظ قرار داد.

بعلاوه، سلفون پلی پروپیلن چسبندگی بالاتری نسبت به سلفون سلولزی دارد و از نظر زیبایی نیز براق تر و شفاف تر است. این موضوع باعث می شود تا کار با سلفون PVC نسبت به سلفون سلولزی آسانتر باشد. این نوع سلفون راحت تر به سطوح می چسبد و کشسانی بالاتری نیز دارد. همچنین بهتر است مدت زمان نگهداری میوه تازه در سلفون کوتاه باشد. اما میوه های خشک را براحتی می توان برای طولانی مدت هم در سلفون نگهداری کرد.

فیلم استرچ PVC انواع مختلفی دارند مثل CPP,OPP,BOPP و PP که تمام آنها آبگریز و استریلیزه می باشند. آنها در ابعاد و ضخامت های مختلف و با توجه به سفارش مشتری تولید می شوند. به عنوان مثال، از ضخامت 10 تا 40 میکرون متغیر هستند. شما می توانید آنها را در رنگبندی های مختلفی سفارش دهید. یکی دیگر از مزایای آنها، قابلیت چاپ نام برند می باشد.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *